Implantada la campanya amb gran èxit del fenomen del #novullpagar,
milers de persones s'han unit al gest humil i rebel d'insubmissió
als peatges de les autopistes dels Països Catalans. Uns peatges que
són la foto diària de l'espoli i el robatori econòmic a què el
poble català està sotmès des de fa segles, per simple dret de
conquesta.
No
ens equivoquem, però, si afirmem que aquest espoli que pateix el
poble català, no només és per part de l'Estat espanyol, sinó
també de la seva pròpia burgesia, de la mà dels seus
representants: CiU, la Caixa i Abertis, sota la complicitat de bona
part de la resta de partits del parlament, autodenominats de
l'esquerra o la dreta, incapaços d'encarar-se a una xarxa ben
instaurada del poder fàctic català, sovint precisament per haver
participat del seu propi joc i estar-ne en deute. Són aquests els
que ara pretenen atemorir al poble inventant-se sancions, mentre, un
cop més, pretenen blindar beneficis d'uns pocs.
Assumit això, la reivindicació de l'esquerra no es pot quedar amb
la gratuïtat del peatge, limitant-se a anar de bracet de consignes
populistes, que massa sovint a llarg termini acaben afavorint mesures
desigualitàries. El missatge ha de ser clar: cal desfer-se de la
màfia dels peatges i fer via cap a l'expropiació. El benefici, per
al poble.
És
incomprensible que els mitjans de comunicació portin anys
demonitzant conceptes socialistes com la nacionalització, mentre
s'apaivaga la seva resposta davant del nou hàbit dels estats
capitalistes de nacionalitzar grans bancs i caixes -en fallida,
però-. Ho diu la dinàmica engegada des de fa anys: l'empresa que
aporta o pot aportar benefici, es privatitza. La que té pèrdues, es
nacionalitza. Mal negoci on, per variar, el poble sempre hi surt
perdent. Un peix que es mossega la cua: l'Estat queda més endeutat i
s'abaixa el límit per a la privatització i la retallada de drets
socials, a favor d'un augment de drets privats. S'associa, un cop
més, allò públic com allò que per naturalesa és deficitari i, en
la lògica capitalista: “no funciona”.
El
cas dels peatges és un exemple clar d'allò que per naturalesa li
pertoca aportar beneficis econòmics públics. Sincerament, no
considero que el dret a moure's en vehicle privat de forma ràpida
existeixi. Si existeix, en cap cas considero que li pertoqui una
posició privilegiada perquè hagi de ser subvencionat
predilectement.
Sí
que existeix, però, el dret a poder-se desplaçar. No ens
confonguem. Per què hem de reclamar la gratuïtat d'un peatge, cosa
que promou flagrantment l'ús del vehicle privat i la
insostenibilitat, i no la gratuïtat del bitllet d'autobús?
Ha
de ser gratuït per a l'usuari l'impacte ambiental, paisatgístic,
territorial i en gasos d'efecte hivernacle de les grans
infraestructures del país? Cal endeutar l'Estat perquè perfori el
territori en favor de l'ús del vehicle privat, inaccessible per a la
població més desfavorida? Aquests són els valors que cal promoure?
No
és classista i hipòcrita reclamar la gratuïtat dels peatges,
mentre el preu del transport públic -el mitjà de transport de la
classe treballadora- no para de pujar?
La
direcció ha de ser l'expropiació dels peatges. La socialització de
beneficis si i només si hi ha darrere un estímul valent del
transport públic, accessible per tothom sense distinció d'estament
social i ecològicament respectuós. Més freqüències, possibilitat
d'arribar a zones remotes, gratuïtat en alguns casos i assoliment de
preus simbòlics, rapidesa i efectivitat.
Mentrestant, però, em reafirmo sense contradir-me: #novullpagar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada